یکشنبه 30 شهریور 1399   02:32:29
طراحی استمرار سرویس دهی
      

جلوگيري از بروز وقفه در عملكرد اجزاي سيستم جامع اتوماسيون بانكي و استمرار سرويس‌دهي اين سيستم حساسيت بالايي دارد. به همين منظور كارشناسان شركت در هر پروژه اقدام به طراحي روال‌ها و فرآيندهايي براي بالا بردن كيفيت عملكرد سيستم در اين مورد مي‌نمايند. از جمله اقداماتي كه در اين زمينه انجام مي‌شود مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

راه‌هاي جلوگيري از وقايع غيرمترقبه پيش‌بيني مي‌شود.
(Contingency)
 
از تكرار اطلاعات كه باعث افزونگي (Redundancy) و بالا بردن احتمال خطا و حجم بالاي پايگاه داده‌ها و پايين آوردن سرعت مي‌شود جلوگيري مي‌گردد.  

دستورالعمل عملياتي (Procedures) به منظور انجام صحيح و به موقع عمليات با ضريب اطمينان بالا، تهيه و تدوين و براساس آن عمليات انجام مي‌شود.
چون اطلاعاتي كه در مركز عمليات شركت نگهداري مي‌شود اطلاعات بانكي با ضريب اهميت بسيار بالاست به منظور برقراري امنيت اطلاعات و امنيت محيط عمليات، همه مسائل ايمني (Security) با اقدامات نرم‌افزاري و فيزيكي رعايت مي‌گردد.
 

نظر به اهميت امر راهبري عمليات بانك‌ها توسط شركت خدمات انفورماتيك در مراكز عمليات و به منظور نظارت مستمر بر فعاليت سيستم‌هاي عملياتي و اقدامات اجرايي براي بهبود عمليات، گروه تخصصي مهندسي عمليات كه وظيفه جمع‌آوري اطلاعات و نظارت بر سيستم‌هاي عملياتي در حال اجرا در مركز عمليات شركت را برعهده دارد، با تحليل دقيق اطلاعات لحظه‌اي جمع‌آوري شده توسط سيستم مانيتورينگ عمليات (IFMS (ISC Fault Management System گزارش‌هاي مديريتي و نمودارهاي آماري ارائه مي‌كند.
بررسي اين گزارش‌ها و نمودارها به رفع گلوگاه‌هاي سيستم براي انجام عمليات، عيب‌يابي، كشف علل خطا و علل قطعي‌ها و برطرف كردن آنها كمك بسزايي مي‌نمايد.
پيرو فعاليتهاي مهندسي شده در نظارت مستمر و راهبري سيستمها, آمارهاي عملكرد سيستم‌هاي يكپارچه بانكي شركت در سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد كه درصدهاي سرويس دهي و عملياتي سيستم بانكداري خرد در سطح عملكرد بين‌المللي چنين سيستم‌هاي عملياتي قرار دارد.